zondag 30 september 2012

LifeSkills

Vrijdag half vijf had ik de nieuwe afspraak met Sam. Dit keer stond ze al op ons te wachten op het trainingsveld.
Amy vond het in het begin allemaal erg spannend. Er wapperde een dekzeil, daar stond een (betonnen) beeld van een hond bij, dus moest er even (nou ja, iets langer dan even!) geblaft worden. Sam had het beeld voor haar op de grond gezet, maar Amy durfde er niet te dicht bij te komen. Na ruim vijf minuten begon ze een beetje kalmer te worden en vertrouwen te krijgen, dat er niets dreigends in de buurt was.
Nu kon Sam inventariseren wat wij, als combinatie, allemaal al beheersen. Omdat we bij Brigitte de puppytraining hebben gehad, had ze daar het volste vertrouwen in, en terecht. Het komen, zitten, wacht, aan de voet vormen geen problemen. Het 'af' nog wel, maar daar wordt aan gewerkt. Amy is tot nog toe gevoeliger voor lichaamstaal dan voor het gesproken woord, maar daar gaan we tijdens de lessen aandacht aan besteden.

Ik kreeg een korte uitleg clickertraining. Amy pikte het snel op. Nu is het wel fijn, dat ze zo op eten gericht is!
Hierna kwam de 'handtouch', ook dat ging best wel snel. Als laatste moest er gewerkt worden aan zelfbeheersing. Amy mag niet reageren op een voertje onder mijn hand op de vloer. Zodra ze stopt met proberen het onder mijn hand vandaan te halen, mag ik het met mijn andere hand aan haar voeren. Het is de bedoeling, dat er uiteindelijk met knakworsten gegooid gaat worden en daar mag ze dan niet op af stormen. Zie je het voor je?? Ik (nog) niet, maar al mijn honden hebben me wel vaker verbaasd doen staan, dus wie weet!

Zaterdagochtend begon regenachtig, dus heb ik nog even getwijfeld of ik meteen mijn eerste les zou gaan volgen, haha. Ik hou niet zo van regen, dus ;) Maar half negen was het helemaal droog en om tien uur scheen zelfs een waterig zonnetje. Dus Meindl's aan, voertasje, clicker, extra vest en oh ja, hond mee, op naar de Ooyselandweg in Zevenaar

Die eerste les was erg leuk. We hebben geoefend met 'aandacht' tussen de vreemde honden, lopen door elkaar heen, zonder dat de honden te dicht bij elkaar kunnen komen. Ook het 'hallo en dag' (of iets in die richting^^) was een onderdeel. Twee baasjes lopen met hun hond in elkaars richting, als de honden bijna bij elkaar zijn, moet je je eigen hond met een voertje bij je terugroepen. Na enkele keren ging het met Amy best wel goed.

Als laatste liepen alle combinaties een klein hindernisparcourtje. Daar was een brede plank bij (Amy liep met haar achterpoten vooral ernaast) een wiebelkussen, een mini-trampoline, een wiebelplank en een aantal hoogte-latjes. Erg nieuw en soms eng, maar voor een eerste keer deed Amy het best wel goed.
Ik hoop dat Jan of Rob volgende keer meegaat om foto's te maken.

Zondag was het zo ongelooflijk mooi weer, dat ik al vroeg een mailtje uitgedaan heb naar Sila (van Shaan, broertje van Amy) en Brigitte om 's middags een rondje Horsterpark te doen.
Helaas was Sila waarschijnlijk niet thuis, maar Brigitte was er wel met een hele roedel honden. Jessie, Floran, Imre, Guusje en Rivan, een pup van Guusje. Die wordt pas over een week opgehaald en mocht lekker mee op dit rondje.Een schat van een pup, die aardig mee kon komen met al die grote honden.

Guusje heeft duidelijk de touwtjes in de poten, als het gaat om ordehandhaving binnen de groep. Ze maakt dit even duidelijk aan Amy.
Guusje deelt stalorders ut.

Even voor alle duidelijkheid, dus!



























Imre heeft de bal, Guusje staat ze op de wachten aan de waterkant

Aike en Amy zwemmen samen zonder bal weer terug.
Ik had een paar zelf gemaakt speeltjes meegenomen. Een (tennis)bal in een stuk stof met flappen eraan. Een beetje lijkend op de Wubbo Kong. Imre vond het prachtig en haalde hem snel op uit het water. Ze heeft er het hele rondje mee in de bek gelopen. Ook Aike had er een om mee te sjouwen.



















Met zeven honden, waaronder een pup, duurt zo'n rondje ruim een uur. Maar met het mooie weer, was dat niet erg. Alle honden genoten met hun eigenaren mee van het weer.
Amy ziet Aike en Imre het water ingaan.















Amy vangt Imre op in een hinderlaag.

Brigitte met Rivan op de arm.

Komen jullie nog??

De pup moet veel geaaid worden.

Aike en Amy staan op een afstand alles te bekijken.
 Maar na een uur waren we toch rond en werd ik door Brigitte voor de deur weer afgezet. Waarvoor mijn dank

1 opmerking:

  1. Klinkt erg interessant, die training.
    En wat een mooie foto's van de wandeling. Dat mooie weer is nu ver te zoeken. Dat maakt de foto's nóg mooier.

    BeantwoordenVerwijderen