woensdag 2 mei 2012

Aanpassen aan de nieuwe woonsituatie

Sinds zaterdag leert Amy elke dag nieuwe dingen.
Er wordt gegeten in de bench, zodat dit een leuke plek wordt. Zodra ik het voerbakje aanraak of brokjes erin doe, komt ze al aanhollen en duikt de bench in. Als ik niet snel genoeg ben, duikt ze met haar voorpoten al in het bakje om dit zo snel mogelijk binnen bereik te krijgen.
Na het eten krijgt ze in hetzelfde bakje, maar buiten de bench een beetje water.

Brigitte had de pups geleerd dat twee keer fluiten ook voer betekent. Dus als ze ergens buiten zicht is, hoef ik maar te fluiten en komt ze ook aanstormen. Daar moet dan ook een voertje tegenover staan.

lekker slapen
Om aan de bench te wennen, leg ik haar als ze slaapt zo veel mogelijk lekker in de bench. Soms met het deurtje dicht. Ik probeer er weer bij te zijn, zodra ze wakker wordt. Als dit niet lukt, laat Amy me direct merken, dat ze wakker is met piepen en later ook nog keffen en tegen het deurtje aan springen. Ik doe die natuurlijk pas open als ze weer met beide pootjes op de grond staat. Dit duurt meestal niet erg lang.

Amy leert elke dag van Aike. 's Morgens gaat ze mee op een kort rondje over het Eilandplein Even lekker achter Aike aanhobbelen. Sinds gisteren plast ze daar ook op het grasveldje. Natuurlijk zijn ook hier veel indrukken op te doen. Brommers die over het plein razen, waar Aike dan luid blaffend op reageert. Ze is even onder de indruk, maar loopt redelijk snel weer verder.
Ze spelen nog niet echt samen, al was er vanochtend een eerste poging om samen te knuffelen. Aike ging in op Amy's 'avances' en ging tegenover haar op de grond liggen. Hij sloeg voorzichtig met zijn poten tegen haar koppie en liet haar langs zijn bek likken. Daarbij beet hij haar zachtjes in de bek.
Amy sjouwt graag met de vele knuffels, die we in de loop van jaren voor Aike hebben gekocht. Ze zullen het niet lang meer maken!
mag ik ook een hapje?

Het is leuk om te zien, dat ze Aike uitdaagt door steeds met een knuffel in de bek langs hem heen te rennen. Hij laat zich wel eens verleiden en loopt achter haar aan, om, zodra ze niet oplet, de knuffel weg te pakken en er zelf mee te gaan spelen.
helaas, dit keer was hij echt leeg
Gisteren gaf ik ze allebei een kauwbotje. Aike heeft hier in geen jaren naar omgekeken. Er lag zelfs nog een varkensoortje van de periode dat oma Floran hier was i.v.m. haar schijndracht. Nu echter, wilde Aike even zijn plek in de rangorde tonen. Hij pakte beide botjes en ging op een ervan kauwen. Amy wilde de andere pakken, maar kreeg daar niet de kans voor. Aike gromde en pakte dan weer dat botje. Duidelijke taal. (Als Rob weer thuis is, wil ik de filmpjes die ik hiervan gemaakt heb, achter elkaar monteren en publiceren)
Hij zal het ook niet nalaten om haar water steeds op te drinken. En de Kong pakt hij ook iedere keer uit haar bench. Daartegenover staat, dat hij haar ook rustig mee laat eten en drinken uit zijn etens- en waterbak. En als hij het niet wil, laat hij dat d.m.v. een grom of een duw/stoot met zijn neus duidelijk merken. En Amy weet dan, dat ze te ver is gegaan en zal afdruipen.

Het zindelijk worden gaat ook iedere dag beter. 's Nachts was al geen probleem, overdag gaan steeds meer plasjes buiten. De ontlasting gaat in de regel netjes achter bij de poort. Ik moet het wel direct opruimen anders draait ze zich om en wil de boel weer lekker oppeuzelen.
Gisteren heeft ze wel 5 keer gepoept. Volgens Brigitte komt dit door de overgang op Prins voer, dat ze krijgt na een aantal dagen Prins vers vlees. In het nest kreeg ze Proplan puppyvoer.

Vanochtend wilde ik even naar het dorp om een boodschap te doen. Ik had Amy in de bench gelegd en was even bij haar gebleven tot ze sliep. Dan het deurtje dicht, Aike ernaast en ik kon weg. Helaas duurde dat iets langer dan gepland. Toen ik na een uur thuiskwam, werd ik 'begroet' met geblaf en gekrabbel aan de bench. Ik ben eerst maar doorgelopen en heb Aike begroet. Toen Amy stil werd, heb ik haar uit de bench gelaten. Ze was redelijk overstuur en heeft nog zeker een uur erg timide gereageerd.  Maar ik heb goed hoop dat dat binnenkort allemaal goed gaat. Aike heeft het ook geleerd en hij was helemaal alleen in huis als ik weg was.

de knuffels zullen niet lang meer leven

op het gras van het Eilandplein
Antoinette en Celine komen even kennismaken



Grappig is dat Amy heel intensief kan spelen om een tel later in slaap te vallen. Alsof iemand de knop omdraait en het lampje uitgaat! Nu ligt ze ook weer heerlijk op het kleedje onder de verwarming te slapen. Tevreden met het leven!
het licht ging uit

Geen opmerkingen:

Een reactie posten