zondag 20 mei 2012

De fietskar

Vorige week ben ik met beide honden naar het park gegaan. Niks nieuws, alleen nu heb ik de fiets gepakt. Amy in de fietskar, Aike ernaast lopend (met een bal in de bek tegen het blaffen). Het ging wel, maar was niet een superrelaxed rondje. Aike is helemaal door het dolle, zodra hij van de riem af is en rent van hot naar her door het park. Amy werd daar ook een beetje hyper van en heeft dus de hele weg terug zitten keffen. Wel handig, men hoort me van ver komen, maar niet zo prettig. Dus toch maar op zoek naar de duwset voor de fietskar.

Helaas heb ik een ouder model, waar de duwset niet meer voor gemaakt wordt. Brigitte heeft zelfs met de importeur gebeld hierover, maar helaas.
Dus een oproep gedaan via Marktplaats en ja hoor, twee dagen later een telefoontje van een mevrouw uit Vaassen. Zij had een kar en alle toebehoren. Na enig onderhandelen hebben we en prijs en een tijdstip om langs te komen af gesproken.
Woensdagochtend moest ik een aantal uurtjes werken. 's Middags kon ik naar Vaassen. Daar aangekomen, begon het te regenen. Snel de duwset uitgeprobeerd op de kar (die ik bij me had), afgerekend en terug naar Duiven. Ik ben direct naar Brigitte gegaan om haar te melden dat ik een set had. Ik had de honden bij me en heb even bij Brigitte koffie gedronken. Pongo en Amy hebben samen flink gespeeld en gevochten.
De fietskar omgetoverd tot wandelkar!

Weer thuis meteen met Jan geprobeerd de set te installeren. Probleem 1: de bevestiging van het wiel stond een kwartslag verkeerd. Dit was snel opgelost door de snelsluiting anders te installeren. Probleem 2: de duwstang was te wijd, dat was ook nog te doen met (tijdelijk) een spanband eromheen. Probleem 3: de gaatjes van de duwstang zaten niet op dezelfde hoogte als die van mijn fietskar. En de bevestigingspennen hielden de stang niet op hun plek. Jan is naar de Gamma gegaan en heeft slotbouten en moertjes gehaald.
Hemelvaart donderdag  zijn we ruim 2 uur bezig geweest om de stang passend te maken. Er moesten twee gaatjes geboord worden in de ronde buis. Het heeft wat bloed, zweet en tranen gekost, maar de stang zat! Natuurlijk heb ik die meteen uitgeprobeerd. Aike begon toch nog te jodelen op het moment dat we de poort uitgingen en Amy reageerde daar weer op, maar al met al is het een ideale manier om een langer stuk te lopen met beide honden. Zonder meteen in de auto te moeten stappen.
Soms even eruit om te snuffelen.

Zaterdagmiddag zijn we ermee naar het park gegaan. Je hebt veel bekijks, maar dat boeit me niet.
Lekker de wereld bekijken vanuit de kar.

Zaterdagavond hadden we een feestje van Hans en Jeanette (van Wetter Ids uit de jachttraining van Brigitte). Amy was natuurlijk 's middags al naar het park geweest en 's avonds ben ik naar het veldje hier dichtbij gegaan. Op zaterdag is de controleur er niet en dan kan ik dat wel wagen.
Het cadeau voor Hans en Jeanette
gemaakt door een goede vriendin,
die kan toveren met papier en kant.
We zijn veel honden tegen gekomen en daar heeft Amy druk mee gesnuffeld en zelfs gespeeld, dus was ze redelijk moe toen we weer naar huis gingen. Zeker toen we op de terugweg een andere hond tegenkwamen, waar Aike op te keer ging (omdat allebei de honden aan de riem zaten) Amy schrok hiervan zo, dat ze er vandoor ging, de riem slipte me zo door de vingers heen. Ze ging er als een speer vandoor, over de straat en terug in de richting waar we vandaan kwamen. Ik er met Aike achteraan. Gelukkig kreeg ik hulp van een andere hondeneigenaar en zijn dochter. Zij konden op de riem 'springen' en Amy schoot toen onder een geparkeerde auto. Daar kon ik de riem weer overnemen en Amy met veel overreding en een paar lekkere snoepjes weer onder de auto vandaan lokken.
Ze ging uiteindelijk een half uur later rustig de bench in en toen we vier uur later weer thuis kwamen werd ze pas weer wakker. De bench lag er netjes en droog bij. Amy moest nodig plassen en ook nog eens flink poepen, maar dat is wel buiten gebeurd! Lekker!

Zondagochtend was de derde puppytraining. Op Buienradar had ik gezien dat er weinig kans op regen was, dus de kar weer achter de fiets en naar de Nieuweling gefietst. Amy heeft de hele weg geblaft. Bij aankomst bleek ze in de kar te hebben geplast :P. Brigitte kwam even later met Pongo. Mees kon niet en Sila met Shaan hebben we niet gezien.
na de les even lekker knokken
Met de twee hondjes hebben we lekker getraind, Brigitte heeft steeds weer nieuwe oefeningetjes en veel tips natuurlijk. Amy was een beetje loom, omdat ze 's morgens niet meer geslapen had en het was best warm ineens. Voor sommige oefeningen is dat ideaal, zoals de 'zit en blijf', sommige dingen zijn dan weer lastiger, zoals 'volgen' of 'vast en volg'. Maar het ging uiteindelijk allemaal erg goed en tegen half twaalf gingen we weer huiswaarts. (Kijk ook eens op de site van Pongo, http://opvoeding-pongo.blogspot.com/ voor foto's en filmpjes van de trainingen. Leuk en leerzaam!)

mooie foto: Amy en Pongo

Ook nu bleef Amy blaffen, maar Brigitte had net nog gezegd, dat ik daar niet op moest reageren, dus ben ik gewoon doorgefietst. Thuis bleek ze weer in de kar te hebben geplast :P. Gelukkig ligt er een handdoek op het matras en die is snel gewassen. Het matras neemt geen vocht op en hoeft alleen maar even goed te luchten.

Omdat ik dacht dat Amy wel erg moet zou zijn, hoopte ik dat ik even rustig met Aike op stap kon. Helaas had de dame het wel in de gaten en heeft ze de hele tijd in de bench zitten blaffen. Dit keer echter niet geplast!
Lekker koppie!
Ach, ooit zal ze ook dat wel leren!

1 opmerking:

  1. Josette, de aanhouder wint!!!
    en zorg dat jij die aanhouder bent...
    Het kost soms veel geduld maar je zult zien dat het ooit vrucht afwerpt. Amy is een slim hondje, zij snapt het binnen de kortste keren.

    BeantwoordenVerwijderen